اولتراسوند تراپی(Ultrasound therapy)

اولتراسوند تراپی یک روش درمانی غیر تهاجمی است که از سال ۱۹۴۰ توسط فیزیوتراپیست ها استفاده می‌شده است. امواج اولتراسوند از طریق تماس مستقیم یک پروب (سر دستگاه اولتراسوند) با پوست به ناحیه موردنظر انتقال می‌یابد. یک ژل واسط مابین پروب دستگاه و پوست استفاده می‌شود.

اولتراسوند چیست و چگونه عمل می کند؟

امواج اولتراسوند یا مافوق صوت توسط یک کریستال پیزوالکتریک که درون پروب اولتراسوند قرار دارد تولید می شود . فرکانس امواج صوتی تولید شده در محدوده درمانی فیزیوتراپی بین یک تا سه و نیم مگاهرتز است. امواج با فرکانس بالاتر عمق نفوذ کمتری دارند. امواج یک مگاهرتز 4-3 سانتیمتر در بافتها نفوذ میکنند. این ارتعاشاتی که توسط پروب به بدن بیمار منتقل می شوند منجربه لرزش سلول ها در بافت های زیر پوست می گردند . این لرزش سلولی  وحفره سازی هایی که در اثر امواج اولتراسوند در بافت ایجاد می گردد منجربه ایجاد اثرات گرمای عمقی و افزایش گردش خون و تسریع پروسه ترمیم بافتی و کاهش چسبندگی بافت ها می شوند.این در حالی است که بیمار هیچ گرمایی را احساس نمی کند. در شرایطی که آسیب تازه و حاد است و هدف کاهش التهاب اولیه است و اثر گرمایی اولتراسوند مد نظر فیزیوتراپیست نیست ، به جای استفاده از جریان مداوم امواج ، از نوع مقطع یا پالسی استفاده می شود .

از اثر افزایش موضعی گردش خون امواج اولتراسوند برای کاهش ورم و التهاب های مزمن و براساس برخی مطالعات برای ترمیم شکستگی های جوش نخورده استفاده می شود. از روش اولتراسوند درمانی برای گرمادهی عمقی به بافت‌های نرم بدن استفاده می‌شود. این بافت‌ها شامل عضلات، تاندون‌ها، مفاصل و رباط‌ها (لیگامان‌ها) هستند.شدت امواج براساس اهداف درمانی مورد نظر توسط فیزیوتراپیست تنظیم می گردد . معمولا از دوزهای بالاتر اولتراسوند برای از بین بردن بافت اسکار استفاده میشود. پس از اعمال جراحی نیز برای جلوگیری از ایجاد چسبندگی و افزایش انعطاف پذیری بافتها نیز از اولتراسوند استفاده می شود. در مواردی که مفصلی دچار سفتی می شود یا عضلات دچار کوتاهی میشوند استفاده از اولتراسوند به افزایش انعطاف پذیری بافتها کمک میکند.

از اولتراسوند همچنین برای فونوفروزیس ( PhonoPhoresis ) نیز استفاده می شود . این یک روش برای راندن مولکول های دارویی به بافت های زیر پوست بخصوص برای بیمارانی که با استفاده از داروهای خوراکی دچار مشکلات گوارشی می شوند یا با تزریقات راحت نیستند است .یکی از مواد رایج استفاده شده توسط این روش کورتیزون است  که برای کاهش التهاب استفاده می شود. به طور مثال در بیماری فلج عصب صورتی میتوان محلول بتامتازون را با استفاده از امواج اولتراسوند بر روی محل عصب  و درنتیجه جذب آن در پوست بکار برد.

موارد استفاده از اولتراسوند

• کمک به ترمیم بافتها
  • تسکین درد
  • افزایش جریان خون عمقی
  • کمک به تشخیص شکستگی های خفیف در مواردی که تجهیزات تصویربرداری در دسترس نیست.
  • برطرف کردن جای جوش خوردگی زخم ها (بافت اسکار)
  • افزایش انعطاف پذیری بافتها
  • کاهش التهاب

یک جلسه اولتراسوند درمانی معمولا بین 3 الی 5 دقیقه به طول می انجامد که بستگی به مساحت سطح مورد درمان دارد . در مواردی که کاهش و از بین بردن بافت های اسکار مد نظر باشد مدت زمان جلسه درمانی خیلی بیشتر خواهد شد . قبل از روشن کردن دستگاه محلی که قرار است مورد درمان قرار گیرد از ژل مخصوص اولتراسوند استفاده میشود. این ژل خاصیت درمانی ندارد و صرفا تسهیل کننده عبور امواج اولتراسوند از پوست است. در حین درمان سر پروپ می بایست حتما در حرکت باشد .در غیر این صورت ضمن اینکه به دستگاه آسیب وارد میشود ممکن است باعث درد و ناراحتی بیمار شود.

موارد عدم استفاده اولتراسوند

از اولتراسوند درمانی در بخش هایی از بدن که در زیر توضیح داده شده نباید استفاده کرد:

• بیمارانی که ایمپلنت‌های فلزی دارند
  • بیماران مبتلا به عفونت های حاد و سرطانهای بدخیم
  • بیماران مبتلا به اختلالات عروقی
  • ناحیه شکم زنان در دوران بارداری
  • صفحات فعال رشد استخوانی در کودکان
  • در چشم‌ها و اطراف آن
  • در ناحیه تناسلی (به خصوص در مردان)
  • در محل جراحی‌های اخیر ستون فقرات یا نزدیک بافت‌های عصبی

اولتراسوند اگر در موارد بالا استفاده نشود بعید است که عارضه ای به دنبال داشته باشد.