درمان درد با گرما و سرما

سرما درمانی یا گرما درمانی روش راحت و مقرون به صرفه‌ای است که برای شرایط و آسیب‌های مختلفی استفاده می‌شود.تقریباً همه چیز از آرتریت گرفته تا کشیدگی عضلات با بسته‌های یخ یا پد گرمایی درمان می شود. نکتۀ حائز اهمیت ایناست که باید بدانید برای چه شرایطی گرما مناسب است و برای چه شرایطی یخ درمانی موثر است. گاهی اوقات هر دو درمان می تواند موثر باشد.

به عنوان یک قاعده کلی، از یخ برای آسیب های حاد یا درد، همراه با التهاب و تورم و از گرما برای درد عضلانی یا سفتی مفصلی استفاده می شود.

گرما درمانی چگونه عمل می کند؟
گرما درمانی در نتیجه افزایش دما، باعث بهبود گردش خون در یک منطقه خاص می شود.افزایش دمای ناحیه آسیب دیده می تواند  تا حدی باعث تسکین درد شود و انعطاف پذیری عضله را افزایش دهد.گرما درمانی می تواندباعث آرامش و تسکین عضلات شود و بافت آسیب دیده را بهبود بخشد.

انواع گرما درمانی
دو نوع مختلف گرما درمانی وجود دارد:حرارت خشک و حرارت مرطوب. در هر دو نوع گرما درمانی  باید دمای ایده ال “گرم” به جای “داغ” هدف قرار گیرد.

• حرارت خشک (گرمادرمانی هدایت شده) شامل منابع گرمایی مانند پد گرم، بسته های خشک گرما و حتی سونا می باشد.به کار بردن این گرما بسیار آسان است.
  • حرارت مرطوب شامل منابع گرمایی مانند حوله های بخار، بسته های گرمای مرطوب و یا حمام های گرم است.حرارت مرطوب علاوه بر اینکه نیاز به زمان کمتری برای نتایج مشابه دارد، ممکن است تا حدی مؤثرتر باشد.

گرما درمانی های حرفه ای نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.برای مثال، حرارت عمقی امواج اولتراسوند می تواند برای تسکین درد در تاندونیت (التهاب تاندون) استفاده شود.

هنگام استفاده از گرما درمانی می توانید از درمان موضعی، منطقه ای یا کل بدن استفاده کنید.درمان موضعی برای مناطق کوچک درد، مانند یک عضله سفت مناسب تر است.اگر فقط می خواهید آسیب های موضعی را درمان کنید، می توانید از بسته های ژل گرم و یا یک بطری آب گرم استفاده کنید. درمان منطقه ای  برای درد و سفتی گسترده تر بهتر است و می تواند با یک حوله بخار، پد گرم کننده بزرگ یا پک های گرم حاصل شود.درمان کامل بدن شامل گزینه هایی مانند سونا یا حمام گرم است.

موارد ممنوعیت استفاده از گرما درمانی

موارد خاصی وجود دارد که گرما درمانی نباید مورد استفاده قرار گیرد.اگر مساحت مورد نظر کبود یا متورم، یا هر دو، باشدبهتر است از سرما درمانی استفاده شود.همچنین گرما درمانی نباید برای یک ناحیه با زخم باز استفاده شود.

افراد مبتلا به شرایط خاص نباید از گرما درمانی به علت خطر بالای سوختگی و یا عوارض ناشی از کاربرد حرارت استفاده کنند.این شرایط عبارتند از:

• درماتیت (التهاب پوست)
  • بیماری های عروقی
  • ترومبوز ورید عمقی (تشکیل لخته خون در رگ های عمقی)
  • مولتیپل اسکلروزیس(MS)

اگر بیماری عروقی یا بیماری قلبی دارید قبل از استفاده از گرمااز پزشک خود بپرسید.اگر باردار هستید قبل از استفاده از سونا و حمام های مخصوص با پزشک خود مشورت کنید.

کاربرد گرما درمانی

گرما درمانی بشرطی که برای مقدار زمان مناسبی استفاده شود اغلب مفید است، بر خلاف سرما درمانی، که باید محدود استفاده شود. تنها 15 تا 20 دقیقه گرمادرمانی ممکن است سفتی یا تنش را کاهش دهد.

برای دردهای متوسط تا شدید جلسات طولانی تر گرما درمانی مانند حمام گرم، که بین 30 دقیقه تا دو ساعت طول می کشد، میتواند مفید واقع شود.

خطرات گرما درمانی

• دقت داشته باشید که در گرما درمانی به جای حرارت داغ از حرارت گرم استفاده می شود. اگر از حرارت زیاد استفاده کنید ممکن است پوستتان بسوزد. اگر عفونت دارید و از گرما درمانی استفاده می کنید این احتمال وجود دارد که گرما درمانی خطر عفونت را افزایش دهد. گرما درمانی به طور مستقیم و در یک منطقه خاص نباید بیشتر از ۲۰ دقیقه طول بکشد.
  • اگر تورم افزایش پیدا کرد بلافاصله درمان را متوقف کنید.
  • اگر بعد از یک هفته درد و ناراحتی کاهش پیدا نکرد یا درد در عرض چند روز افزایش پیدا کرد بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

سرما درمانی چگونه عمل می کند؟

سرما درمانی به عنوان کرایوتراپی نیز شناخته می شود.سرما با کاهش جریان خون در یک منطقه خاص، می تواند به طور قابل توجهی التهاب و تورمِ اطراف مفصل و یا تاندون را کاهش دهد. این روش می تواند به طور موقت فعالیت عصبی را کاهش دهد که باعث کاهش درد نیز می شود.

انواع سرما درمانی

روشهای مختلفی برای اعمال سرما درمانی در یک منطقه آسیب دیده وجود دارد.این روشها عبارتند از:

• بسته یخ یا بسته ی ژل یخ زده
  • اسپری های خنک کننده
  • ماساژ یخ
  • حمام یخ

گاهی اوقات از روش های دیگری نیز استفاده می شود از جمله:

• Cryostretching، که در طول کشش از سرما برای کاهش اسپاسم عضلات استفاده می شود.
  • Cryokinetics، که ترکیبی از یخ درمانی و فعالیت ورزشی می باشد و می تواند برای پیچ خوردن رباط ها استفاده شود.
  • اتاق های سرما درمانی که برای کل بدن استفاده می شود.

موارد ممنوعیت استفاده از سرما درمانی

• افراد مبتلا به اختلالات حسی نباید از یخ درمانی در خانه استفاده کنند زیرا ممکن است سرما به آن ها آسیب وارد کند و متوجه نشوند. این وضعیت شامل دیابت هم است که می تواند آسیب عصبی ایجاد کند وحساسیت را کاهش دهد.
  • اگر عضلات یا مفاصل شما سفت و سخت است نباید از یخ درمانی استفاده کنید.
  • اگر گردش خون ضعیف دارید نباید از یخ درمانی استفاده کنید.

کاربرد سرما درمانی
برای درمان خانگی و بلافاصله پس از آسیب دیدگی یک بسته یخ را در یک حوله بپیچید و روی منطقه آسیب دیده قرار دهید. همچنین می توانید حمام آب یخ بگیرید. هرگز نباید یخ را به طور مستقیم بر روی پوست قرار دهید زیرا باعث آسیب پوست و بافت و سوختگی می شود. چند بار در روز و به مدت کوتاهی از یخ درمانی استفاده کنید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان مناسبی است. نباید بیشتر از ۲۰ دقیقه از یخ درمانی استفاده کرد زیرا ممکن است به عصب، بافت و پوست آسیب وارد شود. در هر حال برای استفاده بهتر از سرما درمانی با پزشک یا فیزیوتراپیست خود مشورت کنید.

خطرات سرما درمانی

• مراقب باشید اگر یخ درمانی بیش از حد طولانی باشد و یا به طور مستقیم با پوست ارتباط داشته باشد می تواند باعث آسیب به پوست، بافت یا عصب شود.
  • اگر بیماری قلبی عروقی یا فشار خون دارید قبل از استفاده از یخ درمانی با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر یخ درمانی در عرض ۴۸ ساعت به کاهش آسیب یا تورم کمک نکرد با پزشک خود تماس بگیرید.

دانستن زمانِ مناسب به طور قابل توجهی در یخ درمانی و گرما درمانی موثر است. بعضی از شرایط به هر دو نیاز دارند. برای مثال بیماران مبتلا به آرتریت ممکن است برای سختی مفصل به گرما و برای تورم و درد حاد به سرما نیاز داشته باشند.اگر هر دو درمان باعث درد و ناراحتی بیشتر شد بلافاصله آن را متوقف کنید و با پزشک خود مشورت کنید.همچنین اگر در طول دوره درمان در ناحیه آسیب دیده کبودی یا تغییرات پوستی مشاهده کردید ضروری است که با پزشک خود تماس بگیرید.